ברכבים השונים הנמכרים בישראל ישנם חלקים שונים, חלקם יקרים יותר, וחלקם הרבה פחות יקרים. ברוב המקרים, ממיר קטליטי נחשב כחלק צינורי-מכני שעולה לא מעט כסף, ברכבים מסוימים עולה אלפי שקלים. ישנם רכבים ישנים יותר שהעלות לממיר קטליטי היא לא אחרת מאשר 500 ₪ וקצת יותר. ללא ספק, בחודשים האחרונים, הממיר הקטליטי נחשב כמוצר יקר ערך, נדיר וקשה להשגה. למה? יצאנו לבדוק.
מהו ממיר קטליטי – ולמה הוא נועד?
ממיר קטליטי הוא חלק פנימי ברכב, הנמצא מתחתיו ומורכב מחלק צינורי אשר נמצא על מערכת הפליטה. ברוב המקרים, ממיר קטליטי נמצא ברכבים שתומכים במנוע בעירה פנימי, אשר אחראי על הפחתת זיהום האוויר. תפקידו הכימי הוא לשרוף את שאריות הפחמימניות (חומר אורגני המכיל פחמן ומימן) שנמצאות ברכב. באמצעות שריפת שאריות פחמימניות (Hydrocarbon) הרכב פולט זיהומי אוויר ב- 80% פחות. הפעולה הכימית מתאפשרת רק כאשר קיים ממיר קטליטי ברכב, שנועד להפחית את כמות זיהומי האוויר.
עבודתו הבלעדית ותפקידו של ממיר קטליטי היא לסייע לרכב בזיהומי אוויר, לפלוט כמה שפחות "רעל". הממיר הקטליטי נמצא בחלקו התחתון של הרכב ממש ליד האגזוז. הממיר הקטליטי מורכב מ- 3 פעולות כימיות: הראשונה, חמצון פחמן חד חמצני והמרתו לפחמן דו חמצני. השנייה, פירוק של תחמוצות חנקן. השלישית והאחרונה, חמצון של פחמימנים עבור פחמן דו חמצני ומים. ללא ספק, ממיר קטליטי איכותי שומר על הרכב, מעניק זיהומי אוויר במינימום נזק, הפחתה משמעותית של זיהום אוויר, ותורם לסביבה. למעשה, במהלך מבחן טסט שנתי רכב, הבוחנים בודקים את רמת הזיהום והתקיימות של ממיר קטליטי. לכן ובעקבות זאת, כדאי ומומלץ להצטייד בממיר קטליטי איכותי, ולא משנה כמה יעלה, זה פשוט הכרחי ונחוץ.
המחירים – למה ממיר קטליטי יקר?
ממיר קטליטי מעניק לרכבים הקטנה והפחתה של זיהום האוויר, תפקידו העיקרי היא חמצון והמרה. המחירים עבור ממיר קטליטי הם בין 400 ₪ ועד ל- 5,000 ₪ תלוי בסוג הרכב, הדגם, שנת היציאה, והיצרן. בשנת 2020־2021 קיים מחסור שלם בממירים קטליטיים, המחירים יקרים אף יותר, ולעיתים לא משתלמים. התופעה די מטרידה והיא מתרחשת בעקבות סיבות שונות, אז למה ממיר קטליטי יקר? הנה כמה סיבות:
1.חומר יקר מאוד (פלדיום) – חומר הפלדיום הנמצא בממירים קטליטיים נחשב כחומר יקר מאוד. בעקבות כתבות ברשת, יש טוענים שחומר הפלדיום המשמש גם לרפואת שיניים יקר כמו זהב. מלבד זאת, לא קל להשיגו, מאוד קשה, ולכן הוא מתומחר בהתאם לרמת השגתו. בדגמי הטיוטה והסובארו, קיימים ממירים קטליטיים עם נפח עצום של פלדיום מה שמעלה עוד יותר את המחיר. המחירים עבור ממיר קטליטי לרכבי הטיוטה ורכבי הסובארו, בדגמים ספציפיים, עולים החל מ- 4,000 ₪.
2.תקופת הקורונה גם נכנסה לרשימה –הקורונה נכנסה לכל דבר קטן בחיינו, גם כאן, בתחום קונה רכבים לפירוק, הקורונה לא היססה. ללא ספק, ממיר קטליטי, המחירים אודותיו, וזמינותו בשוק, קיבלו חתיכת תפנית בעלילה. בעקבות תקופת הקורונה הלא פשוטה, קשה מאוד להשיג את הממירים הקטליטיים, הרבה מאוד חברות התקשו בלהשיג את החומרים, ולכן המחירים הוכפלו. גם לאחר תקופת הקורונה, קבלת החיסונים לישראל, שאר העולם עדיין בפגיעה, ולכן לא פשוט להשיג ממיר קטליטי, או להשיגו במחיר שפוי.
3.נחושת שהפכה ליקרה מדי – עולם הנחושת מאז ומתמיד היה תחום ריווחי. לפני כמה חודשים, עוד בשנת 2020, המחירים עבור הפלדיום עקפו את מחירי הזהב העולמיים מה שהפך לתופעה שהקפיצה את שוק המתכת בצורה משמעותית. הפלדיום היא מתכת קטנה ולבנה שנמצאת בקצה הצנרת של הממיר הקטליטי ונחשבת כחומר יקר מאוד. עקב נתונים אלה, המתכת נהייתה יותר יקר מזהב ובעקבות זאת המחירים עבור הממירים הקטליטיים הוכפלו פי 10.
לפני מספר חודשים רבים, נרשמה תופעה מדאיגה ומעניינת – גניבת ממירים קטליטיים מרכבים ישנים. התופעה נרשמה בעקבות נדירות הפלדיום, הכפלתו בשוק העולמי, ובעקבות המחירים היקרים. לפני מס' חודשים הרבה מאוד גנבים השיגו את הממירים הקטליטיים בצורה לא חוקית מרכבים גנובים, רכבים בחניות פרטיות, ורכבים שנמצאים לצד הדרך. למה? בזכות המחירים היקרים עבור ממיר קטליטי אותם הגנבים הבינו שיש כאן שוק בשר חדש, ובעקבות זאת החלו בפשיטת הרכבים הגדולה. לפי דיווחים, באותה התקופה, היו לילות שנגנבו בהם כ- 20-30 ממירים קטליטיים שהם שווים יחד כמעט 100,000 ₪. ובכל זאת, האם ניתן להתמודד עם התופעה? התשובה היא לא. כמו בכל טרנד או תופעה אחרת, נצטרך לשמור על הרכב שלנו, ולחכות שהתופעה תסתיים. מערכות אזעקה ואיתור של רכבים יהיו בחירה טובה.
השורה התחתונה – האם כדאי לקנות ממיר קטליטי או לא?
מדובר באחת ההתלבטויות הקשות ביותר עבור צרכני הרכב הישראלים, האם לקנות ממיר קטליטי או לא. באפשרותכם 2 אופציות: הראשונה, קניית ממיר קטליטי. השנייה, מכירת הרכב לפירוק בלית ברירה. האופציה הראשונה תהיה עדיפה מכיוון שמדובר ברכיב חדש שנועד להפחית את זיהום האוויר של הרכב. לעומת זאת, האופציה השנייה לא מותירה לכם ברירה, מדובר באופציה שנבחרת עבור רכבים ישנים, כאלה שלא מצדיקים את התמורה בקניית ממיר קטליטי בעלות של 4,000 ₪. אם מדובר ברכב ישן שהממיר הקטליטי שלו עולה כ- 500-1000 ₪ כדאי לחשוב על אופציה של קניית ממיר קטליטי חדש.
בעת ההתלבטות, שאלו את עצמכם את השאלה הבאה: "האם הרכב שווה את ההוצאה". בשלב הראשון, בדקו כמה עולה לכם ממיר קטליטי. בשלב השני, יש לבדוק כמה הרכב שווה. ברוב המקרים, אם הרכב שווה פחות מ- 10,000 ₪ כדאי למכור אותו לפירוק או לאדם פרטי. במקרים אחרים, כאשר הרכב שווה יותר מ- 10,000 ₪ כדאי לשקול את האופציה בקניית ממיר קטליטי. בכל בחירה, בכל התלבטות, גרר עוזר כאן לצידכם.